Het Voetenpunt Gooi- en Omstreken
Veel gestelde voetvragen - Sporten

Hieronder worden de meest voorkomende vragen beantwoord over voetverzorging en pedicures.
Als u hier geen antwoord vindt op uw vraag kunt u mij altijd even bellen of een e-mail sturen!

Algemeen | Voetproblemen | Voetverzorging | Sporten | Kinderen | Tips

Hoe vaak moet ik mijn sportschoenen vernieuwen?
De meeste specialisten geven aan dat u na 500-1000 kilometer u uw sportschoenen het best kunt vervangen.
Het schok-opvangende gedeelte van de schoenen werkt dan niet meer genoeg om uw knieŽn te ontlasten.
Als algemene regel geldt dat u gemiddeld 1 maal per jaar uw schoenen moet vervangen wilt u nog goede steun aan de schoenen hebben.

Waar moet ik op letten wanneer ik sportschoenen koop?
Dit is erg afhankelijk van wat voor sport u uitoefent:
  • Bij sporten waarbij u veel korte maar heftige bewegingen maakt (bijvoorbeeld aerobics of streetdance) is het van belang dat de schoen een goede schokopvang heeft. Daarnaast moet de schoen bij de tenen genoeg ruimte geven om de tenen goed te bewegen zonder dat de nagels en de tenen de schoen steeds raken.
  • Bij groepssporten waarbij je veel rent en springt (zoals basketbal en handbal), is enkel-ondersteuning heel belangrijk. Zorg dan voor een schoen die tot boven de enkel komt.
  • Daarnaast zijn er nog veel sporten die echt een eigen schoen hebben, zoals wandelschoenen, wielrenschoenen, etc. Zorg ervoor dat u deze schoenen bij een specialist koopt. Hij kan u het goede advies geven.
Zijn er speciale voorzorgsmaatregelen nodig wanneer ik veel (en sportief) ga wandelen?
Jazeker, wandelen is goed voor uw gezondheid en conditie, maar natuurlijk ook wel belastend voor uw voeten. Door een aantal maatregelen te nemen kunt u voetproblemen voorkomen.

Denk daarbij aan:
  • Begin rustig, met korte afstanden en bouw dit langzaam op.
  • Houd uw voeten schoon en droog tijdens het lopen
  • Gebruik tape of speciale blarenpleisters bij blaren en schuurplekken op uw voeten.
  • Ga nooit alleen verre afstanden lopen. Wanneer er dan iets mis gaat (bijvoorbeeld een verstuikte enkel) dan is er altijd iemand in de buurt die u kan helpen.
  • Ga zigzaggend steile terreinen op en af. Wanneer u dit recht doet, komt er een te grote spanning op uw tenen, enkels en kuiten te staan.

Copyright © Experium 2013